Odszkodowanie za zgubiony bagaż

Latanie przestało być ekstrawaganckim sposobem podróżowania. Pojawienie się tanich linii lotniczych, budowa nowych terminali i wzrost gospodarczy powodują, że latamy coraz więcej i częściej. Większa ilość lotów powoduje coraz większą ilość problemów, takich jak opóźnienie czy zagubienie bagażu. Pasażerowi, którego bagaż został zagubiony przysługuje stosowne odszkodowanie, przewidziane przez Konwencję Montrealską (a właściwie „Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego prawa lotniczego”) oraz Rozporządzenie (WE) 889/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady. Jak je uzyskać?

Pamiętaj o czterech krokach:

  • Zachowaj numer referencyjny, który otrzymałeś od linii lotniczych po złożeniu Raportu Niezgodności Własności (PIR) w momencie zgłoszenia tego, że na podajniku nie znalazłeś swojej walizki. Będzie on potrzebny w dalszym postępowaniu.
  • W walizce znajdowały się Twoje przybory toaletowe, bielizna, ubrania niezbędne na ważne spotkania czy urlop? Kolekcjonuj rachunki. Na podstawie przepisów regulujących uprawnienia pasażera, przysługuje Ci zwrot poniesionych kosztów, pod warunkiem, że przedmioty zakupione przez Ciebie były faktycznie niezbędne w codziennym funkcjonowaniu.
  • Zastanów się co znajdowało się w walizce – w miarę możliwości zrób spis przedmiotów, które tam umieściłeś i załącz do niego rachunki potwierdzające koszt zakupu poszczególnych przedmiotów. Warto też wyrobić sobie prosty nawyk – fotografowania zawartości walizki przed odlotem. Pamiętaj jednak, że przewoźnik nie odpowiada za wszystkie przewożone w nim rzeczy, cenniejsze przedmioty typu biżuteria lub pieniądze nie są najczęściej objęte ochroną. Pamiętaj też o zachowaniu rachunku za samą walizkę.
  • Złóż wniosek linii lotniczej w odpowiednim terminie – w przypadku zagubienia bagażu masz na to dwa lata od daty kiedy miałeś otrzymać bagaż, pod warunkiem, że zgłosiłeś fakt nieznalezienia walizki na taśmociągu na samym lotnisku. Przepisy Konwencji Montrealskiej przewidują drakońską odpowiedzialność dla biernych pasażerów.

Ile wynosi maksymalne odszkodowanie, które wypłaci Ci przewoźnik? Artykuł 22 ust. 2 Konwencji Montrealskiej ogranicza odpowiedzialność przewoźnika do1131 SDR. SDR to międzynarodowa jednostka walutowa (specjalne prawa ciągnienia), której kurs ciągle się zmienia. W momencie pisania tego artykułu 1 SDR to 5,28 zł. To wartość maksymalna, nie ryczałt.

W przypadku, jeśli Twój bagaż wart jest więcej niż 1.131 SDR, możesz podnieść, za stosowną opłatą, kwotę do jakiej odpowiada przewoźnik. Niezbędne w tym celu jest złożenie specjalnej deklaracji interesu w momencie przekazywania bagażu przewoźnikowi.

Pamiętaj, że ograniczenie określone w Art. 22 ust. 2 Konwencji Montrealskiej dotyczy wyłącznie wartości bagażu. Nie musisz przejmować się kosztami sądowymi, które w przypadku przekroczenia wartości 1.131 SDR i tak zostaną Ci zasądzone.

Do jakiego sądu skierować pozew? Najczęściej linie lotnicze są zagranicznymi przewoźnikami.
W przypadku, gdy bilet kupuje konsument (osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zarobkową), uznanie za właściwe prawo kraju przewoźnika byłoby klauzulą abuzywną (stosownie do wyroku Sądu Najwyższego o sygnaturze I CSK 555/13). Wobec tego, właściwym dla rozpoznania sprawy zdaje się być sąd siedziby przewoźnika, miejsca wylotu i przylotu.

Czytaj także:

Odszkodowanie za zniszczony bagaż
Odszkodowanie od linii lotniczych
Odszkodowanie za odwołany lot
Odszkodowanie za opóźniony lot

Pliki cookie usprawniają działanie naszego serwisu. Korzystając z niego, zgadzasz się na użycie plików cookie.