Baza wiedzy

Ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania po wichurze? Co dalej?

Prawniczka Karolina Stefanowicz | 23.07.2025

odmowa odszkodowania po wichurze - co dalej?

Ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania za szkody po wichurze? Co dalej?

Podczas gdy większość Polaków cieszy się na myśl o wakacjach, dla niektórych letnie miesiące stoją pod znakiem zapytania – czy w tym roku wichury ponownie zniszczą uprawy albo zerwą dach domu? Coraz większa nieprzewidywalność pogody sprawia, że te pytania stają się coraz częściej zasadne. Wichury powodują poważne zniszczenia dachów, elewacji i budynków gospodarczych. Aby uporać się ze stratami, rolnicy mają wykupione obowiązkowe polisy OC od takich zdarzeń, ale już ochrona domu wymaga prywatnej polisy AC. Lecz kiedy poszkodowany zgłasza szkodę ze swojej polisy, często wtedy zaczynają się schody. Co zrobić, gdy dostaniesz odmowę wypłaty odszkodowania za szkody po wichurze?

Spokojnie, taka decyzja nie jest ostateczna. W praktyce masz kilka możliwości działania. Jakie są najczęstsze powody odmowy ubezpieczyciela, jak się odwołać od takiej decyzji i dlaczego od razu warto skorzystać z pomocy kancelarii prawnej? Właśnie o tym jest ten artykuł.

Odmowa wypłaty odszkodowania – co może być przyczyną?

  • 1. Treść polisy - brak odpowiedniego zakresu Niestety często bywa tak, że o tym, co dokładnie chroni nasza polisa ubezpieczeniowa dowiadujemy się dopiero po tragedii. Nie ma większej motywacji do przeczytania ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU) jak wtedy, gdy próbuje się ustalić, za co można dostać pieniądze z odszkodowania. To właśnie ten moment, gdy wielu poszkodowanych odkrywa, że zdarzenie, o którym myśleli, że jest wichurą, nie wpisuje się w zakres polisy, czyli nie jest objęte ochroną ubezpieczeniową. To najczęstsza przyczyna odmowy wypłaty odszkodowania. Okazuje się bowiem, że polisa nie obejmuje zjawiska „wichury” albo „silnego wiatru”, bo wiatr, który spowodował szkody, nie wiał z wystarczającą prędkością (np. min. 70 km/h).
  • 2. Niewystarczające dowody szkody Kiedy wichura wywoła szkodę, trzeba jak najwierniej ją opisać i udokumentować. Do tego celu przydadzą się wszelkie protokoły (np. sporządzone przez straż pożarną albo policję), zdjęcia, zeznania świadków. Jeśli przy zgłoszeniu szkody zabraknie odpowiednich dowodów, to ubezpieczyciel może uznać, że poszkodowany nie udokumentował szkody w sposób wystarczający. Jeśli w dokumentacji brakuje faktur czy informacji o zabezpieczeniu dachu, to takie braki też często działają na niekorzyść zgłaszającego szkodę.
  • 3. Powołanie się na „rażące niedbalstwo” W emocjach i natłoku zadań do wykonania po tym, jak wichura zniszczyła dach, dom lub plony, poszkodowani zapominają czasem, że powinni jak najszybciej zabezpieczyć zniszczone mienie. Na przykład zakryć dach płachtą, aby potencjalny deszcz nie spowodował dalszych szkód zapoczątkowanych przez wichurę. To daje ubezpieczycielom wytrych do odmowy wypłaty odszkodowania po wichurze. Twierdzą oni, że szkoda powstała na skutek „zaniedbania właściciela”. Argumentują, że to z winy poszkodowanego dach jest w złym stanie technicznym, zabrakło przeglądów czy konserwacji. To klasyczne zagranie mające na celu obniżenie odszkodowania, niestety często okazuje się skutecznym sposobem uniknięcia przez ubezpieczyciela odpowiedzialności.

Co zrobić po odmowie wypłaty odszkodowania po wichurze?

1. Sprawdź dokładnie treść decyzji i OWU

Kiedy otrzymasz decyzję odmawiającą wypłaty odszkodowania po wichurze, dokładnie przeczytaj uzasadnienie decyzji. Znajdziesz tam powód odmowy wypłaty. Zwróć uwagę, na które zapisy OWU powołuje się ubezpieczyciel i sprawdź, czy w tej sytuacji faktycznie będą miały zastosowanie. W szczególności przeanalizuj w OWU definicję „wichury” lub „silnego wiatru”, sprawdź dokładnie wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela oraz odszukaj fragment mówiący o tym, jakie dokumenty należy obowiązkowo dostarczyć, a jakie nie.

2. Porównaj zdarzenie z warunkami umowy

Sprawdź, czy parametry wiatru, który wywołał szkody, zgadzają się z treścią OWU. Na przykład odszukaj w internecie komunikat IMGW z tego dnia. Wystarczy, że siła wiatru minimalnie przekroczy progi wymagane w polisie. Sprawdź dane z najbliższej stacji pogodowej tak, aby Twoje informacje były jak najbardziej wiarygodne.

Jak napisać skuteczne odwołanie?

Decyzja odmawiająca wypłaty odszkodowania po wichurze to dopiero pierwszy krok. Nie oznacza jeszcze, że nie dostaniesz żadnych pieniędzy. Dokładną procedurę opisaliśmy w artykule o tym, kiedy przysługuje odszkodowanie za uszkodzony dach po wichurze. Od takiej decyzji ubezpieczyciela można się odwołać, ale warto wcześniej przygotować odpowiednią dokumentację.

1. Zbierz nowe dokumenty i dowody

Odmowa odszkodowania mogła nastąpić np. z powodu braku dowodów, lub niedostatecznego udokumentowania szkody. Masz teraz czas na to, aby zdobyć nowe dowody i przedłożyć je ubezpieczycielowi. Postaraj się zebrać jak najwięcej z tych dokumentów:

  • dodatkowe zdjęcia lub filmy uszkodzeń oraz nowe zeznania świadków,
  • opinia niezależnego rzeczoznawcy,
  • faktury za naprawę lub faktury dokumentujące przedmioty lub materiały, które uległy uszkodzeniu,
  • dane meteorologiczne – najlepiej ze źródła (stacji) będącego najbliżej miejsca zdarzenia,
  • notatki straży pożarnej lub innych służb.

2. Przygotuj pismo odwoławcze

Od decyzji ubezpieczyciela można (a nawet trzeba) odwołać się w trybie reklamacyjnym opisanym w OWU. Odwołanie powinno być rzeczowe i zawierać:

  • Twoje dane i numer polisy,
  • numer decyzji odmownej,
  • argumentację, dlaczego decyzja jest nieprawidłowa,
  • listę załączników (dowodów),
  • żądanie ponownego rozpatrzenia sprawy.

Na złożenie odwołania masz 30 dni od otrzymania decyzji, chyba że OWU stanowi inaczej. Koniecznie sprawdź, co mówią postanowienia Twojej umowy ubezpieczeniowej, której częścią są właśnie ogólne warunki umowy (OWU).

Kiedy zgłosić się do kancelarii prawnej?

W kancelarii Solace wiemy, że zdobycie dokumentacji i wymiana pism z ubezpieczycielem, zwłaszcza mając na głowie sprawy związane z podniesieniem się po zniszczeniach, to stresujący i trudny proces. Pamiętaj, że możesz liczyć na wsparcie w tym trudnym czasie – nie trzeba wszystkiego robić samemu.

Zadzwoń do nas, a za darmo przeanalizujemy Twoją sytuację i staniemy po Twojej stronie w walce z ubezpieczycielem. Pomogliśmy już wielu klientom uzyskać większe odszkodowania, bo wiemy, jakie metody stosują ubezpieczyciele aby wypłacić niższe odszkodowanie i potrafimy im zapobiegać.

Zadzwoń do nas: 690 690 680
Napisz: kontakt@solace.pl

  • 1. Gdy nie masz wiedzy technicznej i prawnej Wiemy jak czytać OWU, gdzie i czego w nich szukać oraz jak analizować kosztorysy i jakich argumentów użyć, aby zyskać dla naszych klientów większe pieniądze z odszkodowania. Pomożemy napisać skuteczne odwołanie i załączymy mocne dowody. Współpracujemy z rzeczoznawcami, którzy dostarczają nam dodatkowych informacji o szkodzie i zdarzeniu, potrafimy zdobyć i załączyć analizę wiatru z IMGW zwiększając szansę klientów na uzyskanie odszkodowania pomimo pierwotnej odmowy ubezpieczyciela.
  • 2. Gdy nie masz siły na walkę z ubezpieczycielem W tym stresującym czasie, który kosztuje Cię sporo nerwów, przekaż nam prowadzenie sprawy, aby samemu wrócić do „normalności”. Nasz model rozliczeń z klientami sprawia, że dzięki naszym działaniom zarabiamy sami na siebie i pomimo, że pobieramy wynagrodzenie, to klient zawsze korzysta na współpracy z nami, dostając odszkodowanie wyższe, niż się spodziewał.
  • 3. Gdy planujesz skierować sprawę do sądu Jeśli pomimo Twojego odwołania ubezpieczyciel podtrzyma decyzję, co również się zdarza, możemy w Twoim imieniu złożyć pozew, bo współpracujemy z doświadczonymi adwokatami, którzy mają doświadczenie w procesach z ubezpieczycielami. Po pierwsze ponowna decyzja ubezpieczyciela nie jest ostateczna - to po prostu kolejny krok w procedurze odszkodowawczej, którego konsekwencją jest po prostu skierowanie sprawy do sądu. Po drugie często jest tak, że po złożeniu pozwu, gdy po Twojej stronie staje doświadczony adwokat, cała sprawa kończy się ugodą i wypłatą odszkodowania lub dopłatą brakującej kwoty.

Przykład z życia i jak w takiej sytuacji pomagamy

Po ogromnej wichurze dach domu Pani Anny częściowo się zawalił. Pani Anna zgłosiła szkodę do ubezpieczyciela, ale towarzystwo odmówiło wypłaty. W uzasadnieniu decyzji podano, że powodem szkód był „zły stan techniczny budynku”, za co odpowiada właścicielka. Gdyby Pani Anna zwróciła się po pomoc do naszej kancelarii, w pierwszej kolejności bezpłatnie ocenilibyśmy jej sytuację oraz zapoznali się z treścią jej polisy. W kolejnym kroku zebralibyśmy niezbędną dokumentację, zdjęcia z przeglądów oraz dane pogodowe z lokalnej stacji, a także opinię niezależnego dekarza. Następnie złożylibyśmy odwołanie do ubezpieczyciela i podjęli z TU negocjacje w sprawie wypłaty odszkodowania dla pani Anny.

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – krok po kroku

Jak jeszcze lepiej zrozumieć procedurę związaną z uzyskiwaniem odszkodowania po wichurze? Pomoże Ci w tym poniższa grafika:

odwołanie od decyzji ubezpieczyciela - krok po kroku

 

Czy warto walczyć z decyzją odmowną?

Jeśli otrzymasz od ubezpieczyciela decyzję odmowną, zdecydowanie warto walczyć o odszkodowanie. Dane z rynku wskazują, że znaczna część odszkodowań wypłacanych przez ubezpieczyciela jest zaniżanych. Te dane nigdy nie są pełne, ponieważ część poszkodowanych w ogóle nie dochodzi odszkodowań po odmowie wypłaty lub nie dochodzi ich w wyższej wysokości. Tymczasem to się naprawdę opłaca. Wsparcie kancelarii Solace realnie zwiększa szanse na nawet kilkukrotne zwiększenie odszkodowania – zarówno w procedurze odwołania od decyzji ubezpieczyciela, jak i potem – na etapie sądowym. Zdecydowanie jest to sprawa, o którą warto powalczyć.

Podsumowanie

Odmowa wypłaty odszkodowania po wichurze to jeszcze nie koniec drogi. To dopiero pewien etap. Masz prawo odwołać się od tej decyzji, aby odzyskać pełną kwotę, która Ci się należy. Nie zostawiaj tej sprawy – reaguj, bo to oznacza konkretne pieniądze na podniesienie się po szkodzie. Jeśli skorzystasz z naszej pomocy, to odzyskanie pieniędzy stanie się łatwiejsze, niż początkowo mogło Ci się wydawać. Jesteś osobą poszkodowaną przez wichurę? Boisz się, co wydarzy się tego lata? Nie czekaj – zapisz sobie ten numer telefonu i w razie potrzeby – zadzwoń.

Zadzwoń do nas – pomożemy: 690 690 680

    Jesteś poszkodowany?

    Sprawdź za darmo, jaka kwota Ci się należy!

    Skontaktuj się
    z nami i rozpocznijmy współpracę

    Skontaktuj się