Wielu pracowników wykonuje swoje obowiązki zawodowe nie tylko w miejscu pracy, ale także w ramach wyjazdów służbowych. Jeśli w takiej sytuacji dojdzie do wypadku, możesz ubiegać się o odszkodowanie za wypadek w delegacji. Jakie warunki musisz spełnić, żeby je otrzymać?
Wypadek lub uraz w pracy
Niezależnie od zajmowanego przez Ciebie stanowiska i wykonywanego zawodu zawsze istnieje ryzyko wypadku. A jeśli już do niego dojdzie, przysługuje Ci szereg uprawnień. Możesz otrzymać m.in. jednorazowe odszkodowanie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Problem w tym, że przepisy wyznaczają jego górną granicę. A to sprawia, że maksymalna kwota, jaką uzyskasz z ZUS-u nie zawsze pozwoli Ci na naprawienie wszystkich poniesionych szkód.
W wielu przypadkach Twój pracodawca wypłaci dodatkowe odszkodowanie
Jeśli świadczenie z ZUS-u okaże się za niskie w porównaniu do poniesionych przez Ciebie strat i kosztów, pozostałe wydatki niekoniecznie pokryjesz z własnej kieszeni. Być może nie stać Cię na podjęcie leczenia czy rehabilitacji, a jednocześnie właśnie od tego zależy Twoje zdrowie. Dobra wiadomość jest jednak taka, że w sytuacji, gdy to Twój pracodawca ponosi odpowiedzialność za całe zdarzenie, możesz oczekiwać, że wypłaci Ci dodatkowe odszkodowanie.
To, jak dużą kwotę otrzymasz, zależy głównie od Ciebie
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności pracodawca może odpowiadać na różnej zasadzie – winy lub ryzyka. Ma to ogromne znaczenie w kontekście dochodzenia odszkodowania, bo to Ty musisz udowodnić, że pracodawca ponosi odpowiedzialność za wypadek przy pracy. Tylko wtedy otrzymasz pieniądze.
Pomożemy Ci uzyskać pełne odszkodowanie za wypadek przy pracy
Z jednej strony masz prawo domagać się pełnego naprawienia poniesionych przez Ciebie szkód. Z drugiej możesz mieć trudności z określeniem ich rozmiarów lub udowodnieniem odpowiedzialności pracodawcy. Sprawy nie ułatwia też fakt, że ubezpieczyciele często odmawiają wypłaty odszkodowania, a także znacznie zaniżają jego wysokość. Pamiętaj jednak, że nie musisz samodzielnie ubiegać się o odszkodowanie. Możesz skorzystać z naszej pomocy, a my:
- dokonamy weryfikacji Twojej sprawy i sprawdzimy, czy pracodawca powinien wypłacić Ci dodatkowe odszkodowanie,
- ustalimy, czy odpowiada on na zasadzie winy, czy ryzyka,
- zadbamy o zgromadzenie wszystkich potrzebnych dokumentów,
- będziemy reprezentować Cię w kontaktach z ubezpieczycielem pracodawcy,
- wyręczymy Cię we wszystkich formalnościach.
Przepisy nie narzucają żadnej konkretnej formy zgłoszenia wypadku przy pracy. Nakazują tylko, by zrobić to niezwłocznie, o ile Twój stan zdrowia na to pozwala. Obowiązek zawiadomienia przełożonego o całej sytuacji będziesz mieć także jako świadek wypadku.
Wypadek przy pracy zgłaszasz swojemu pracodawcy. To on będzie musiał podjąć kolejne kroki – powołać zespół powypadkowy, który przeprowadzi postępowanie powypadkowe oraz sporządzi protokół, a następnie powiadomić odpowiedniego inspektora sanitarnego o całym zdarzeniu.
Aby uzyskać odszkodowanie z ZUS-u za wypadek przy pracy, musisz złożyć wniosek, do którego dołączysz zaświadczenie o stanie zdrowia, protokół powypadkowy, kartę wypadku oraz dokumentację medyczną.