Nawet przy najlepszej organizacji na lotnisku nie zawsze można uniknąć opóźnień. Jeśli Twój samolot nie wystartuje o czasie, możesz otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot. Nie w każdym przypadku, gdy samolot wystartuje po czasie, będzie Ci ono jednak przysługiwać.
Odszkodowanie za odwołany lot
Obojętnie, czy chodzi o planowane od wielu miesięcy wakacje, podróż służbową czy spontaniczny wyjazd weekendowy – za odwołany lot należy Ci się odszkodowanie. Zgodnie z rozporządzeniem unijnym możesz je otrzymać, jeśli podróż:
- miała przebiegać w granicach Unii Europejskiej,
- zaczynała się na lotnisku znajdującym się na terytorium UE, a kończyła w kraju trzecim,
- rozpoczynała się w kraju trzecim, a kończyła na lotnisku UE i była obsługiwana przez linię należącą do przewoźnika wspólnotowego.
Odszkodowanie należy Ci się nie tylko w razie odwołania lotu!
Za odwołanie lotu uważa się nie tylko sytuację, gdy samolot w ogóle nie wystartował. Prawo do odszkodowania przysługuje Ci także, jeśli podróż się rozpoczęła, ale trzeba było zawrócić na lotnisko. Podobnie sprawa wygląda, gdy Twój samolot został przekierowany i przez to start nastąpił z lotniska w innym mieście. W każdym z tych przypadków możesz otrzymać odszkodowanie.
Linie lotnicze nieraz odmawiają wypłaty odszkodowania, chociaż nie mają do tego prawa
Teoretycznie uzyskanie odszkodowania z odwołany lot jest bardzo proste. Wystarczy, że skontaktujesz się z przewoźnikiem, wypełnisz odpowiedni formularz i dołączysz wymagane dokumenty. Potem pozostaje już tylko czekać, aż pieniądze pojawią się na Twoim koncie.
W praktyce jednak linie lotnicze często wykorzystują nieświadomość pasażerów i próbują uniknąć wypłaty odszkodowania. W wielu przypadkach ich decyzja jest jednak nieuzasadniona.

Odmowa wypłaty odszkodowania za opóźniony lot nie zamyka Ci drogi do uzyskania należnych Ci pieniędzy!
Powody odwołania lotu mogą być różne – od problemów technicznych, przez ekstremalne warunki pogodowe aż po zagrożenia stwarzane przez samych pasażerów. Często jednak linie lotnicze każdą możliwą sytuację uznają za „nadzwyczajne okoliczności” i na tej podstawie odmawiają wypłaty należnych Ci pieniędzy.
Niektóre rzekome „nadzwyczajne okoliczności” wcale takimi nie są. O ile przewoźnik rzeczywiście nie odpowiada np. za lot odwołany ze względu na warunki atmosferyczne, to już usterka techniczna nie uprawnia go do odmowy wypłaty pieniędzy.
Linia lotnicza, mająca za sobą cały sztab prawników doskonale znających przepisy, teoretycznie znajduje się więc na mocniejszej pozycji. Prawo chroni jednak interesy pasażerów, a walcząc o należne Ci pieniądze, masz dużą szansę, że sprawa zakończy się dla Ciebie korzystnie. Wystarczy zresztą przyjrzeć się orzeczeniom wydanym w wielu podobnych sprawach – sądy bardzo często stają po stronie poszkodowanych pasażerów.
Pomożemy Ci uzyskać odszkodowanie za odwołany lot!
Jeśli wydaje Ci się, że uzyskanie odszkodowania jest skomplikowane albo nie chcesz tracić czasu i nerwów na toczenie sporu z linią lotniczą, to pamiętaj, że nie musisz działać na własną rękę. Możesz skorzystać z naszej pomocy, a my:
- przeanalizujemy Twoją sprawę i sprawdzimy, czy masz prawo do odszkodowania,
- jeśli przewoźnik uchyla się od zapłaty odszkodowania ze względu na „nadzwyczajne okoliczności”, upewnimy się, czy jego decyzja była uzasadniona,
- powiemy Ci, jakie masz możliwości i jakie dalsze kroki można podjąć,
- przygotujemy niezbędne pisma i zgromadzimy dokumenty potrzebne do uzyskania odszkodowania,
- wyręczymy Cię we wszystkich formalnościach.