Baza wiedzy

Odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład samolotu

Prawniczka Joanna Szymanowska | 30.11.2021

odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład samolotu

Czy wiesz, że kupując bilet na samolot, wcale nie masz gwarancji, że znajdziesz się na jego pokładzie? Linie lotnicze chcą czerpać jak największe zyski i nieraz sprzedają więcej biletów, niż mają dostępnych miejsc. W efekcie możesz przegapić swój lot i to nie z własnej winy. W takiej sytuacji będzie Ci jednak przysługiwać odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład samolotu. 

Czym jest overbooking?

Mogłoby się wydawać, że jeśli już ktoś płaci za bilet lotniczy, to stawi się na lotnisku w określonym terminie. W życiu bywa jednak różnie, plany się zmieniają i w efekcie nie każda osoba ostatecznie wyrusza w zaplanowaną podróż.

Dla linii lotniczej oznacza to więc kilka wolnych miejsc w samolocie, które ktoś mógłby zapełnić, płacąc za bilet i tym samym zwiększając zyski przewoźnika. Właśnie z tego powodu dość często stosuje się overbooking. Polega on na oferowaniu większej liczby miejsc niż rzeczywiście dostępnych jest w samolocie. Dla firmy lotniczej to idealny sposób na zarobienie jak najwięcej na każdej takiej podróży.

Problem pojawia się jednak, gdy na lotnisku stawia się większość osób spośród tych, które kupiły bilety. Każda z nich teoretycznie ma prawo do odbycia zaplanowanej podróży. Jednocześnie jednak przewoźnik nie jest w stanie pomieścić wszystkich w samolocie.

Kiedy linia lotnicza może odmówić przyjęcia na pokład?

Odmowa przyjęcia na pokład zwykle związana jest właśnie z overbookingiem. Nie jest to jednak jedyna sytuacja, w której przewoźnik może odmówić Ci wejścia do samolotu.

Zdarza się, że taka decyzja związana jest ze względami zdrowotnymi, względami bezpieczeństwa albo nieposiadaniem przez Ciebie potrzebnych dokumentów. Wszystkie tego typu sytuacje uznaje się za odmowę „racjonalnie uzasadnioną”.

Ma to o tyle znaczenie, że o ile w przypadku overbookingu przysługują Ci konkretne prawa, to już odmowa wejścia na pokład samolotu z racjonalnie uzasadnionych przyczyn nie będzie Ci zapewniać takiej możliwości.

Jak wybiera się osobę, która nie wejdzie na pokład samolotu?

Może Ci się nasuwać pytanie, czy overbooking w ogóle jest dozwolony. W końcu w ten sposób pojawia się ryzyko, że pasażerowie zostaną poszkodowani ze względu na chęć odniesienia maksymalnego zysku przez przewoźnika.

Linia lotnicza nie sprzedaje jednak dodatkowych biletów losowo. Robi to w oparciu o analizę wielu danych z przeszłości. W ten sposób jest w stanie oszacować, ile biletów rzeczywiście może sprzedać ponownie. Oczywiście jak przy każdych szacunkach istnieje tu pewna granica błędu. W większości przypadków przewidywania się sprawdzają, ale czasami na lotnisku stawia się za dużo osób.

Nie oznacza to jednak, że jako pasażer zostaniesz bez lotu i bez jakiejkolwiek rekompensaty. Przepisy rozporządzenia unijnego dość szczegółowo regulują kwestię overbookingu i prawa, jakie przysługują Ci w razie odmowy wejścia na pokład samolotu.

Przede wszystkim linia lotnicza w pierwszej kolejności będzie szukać osób, które dobrowolnie zrezygnują z miejsca w samolocie. W zamian zaoferuje konkretne korzyści – np. vouchery, lot pierwszą klasą itd.

Jeśli dobrowolnie zrezygnujesz z lotu, będziesz mieć m.in. prawo do opieki (o czym niżej). Pamiętaj jednak, że dobrowolnie zgadzając się na warunki zaproponowane przez linię lotniczą, tracisz prawo do odszkodowania.

Odmowa przyjęcia na pokład samolotu – jakie prawa masz jako pasażer?

Załóżmy jednak, że wyżej opisany scenariusz się nie sprawdził – nie ma ochotników. W takiej sytuacji linia lotnicza może wbrew woli niektórych pasażerów odmówić im wejścia na pokład.  Jeśli padnie na Ciebie, przysługują Ci konkretne prawa przewidziane w rozporządzeniu.

Przede wszystkim linia lotnicza ma obowiązek zagwarantowania Ci odpowiedniej opieki. Oznacza to zapewnienie posiłków i napojów podczas oczekiwania na lot, prawo do 2 rozmów telefonicznych oraz zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem, o ile będzie to konieczne.

Poza tym jako osoba, której odmówiono wejścia na pokład, możesz domagać się zwrotu ceny niewykorzystanego biletu albo zapewnienia Ci lotu alternatywnego.

Dodatkowo odmowa wejścia na pokład samolotu wiąże się z prawem do odszkodowania. Nie są to przy tym małe kwoty. Może się więc okazać, że dzięki odszkodowaniu zwróci Ci się cały wyjazd, a przynajmniej koszt biletów.

Kiedy otrzymasz odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład samolotu?

Jak już wiesz, odmowa przyjęcia na pokład wiąże się dla Ciebie m.in. z prawem do odszkodowania od linii lotniczej.

Jako że kwestię Twoich praw regulują przepisy unijne, to jak możesz się domyślać, nie za każdą odmowę wejścia na pokład otrzymasz odszkodowanie. Rozporządzenie odnosi się tylko do tych lotów, w których:

  • przynajmniej jedno z lotnisk (startu lub lądowania) znajduje się na terenie UE, a lot jest obsługiwany przez unijnego przewoźnika,
  • lot rozpoczyna się na terenie UE i jest obsługiwany przez przewoźnika nieznajdującego się w UE.

Sama kwota odszkodowania jest ściśle wyznaczona przez przepisy. Jego wysokość wynosi od 250 do 600 euro i uzależniona jest od długości lotu oraz celu Twojej podróży. W związku z tym otrzymasz:

  • 250 euro za lot o długości do 1500 km,
  • 400 euro za lot wewnątrzunijny powyżej 1500 km lub za każdy inny lot o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro za każdy lot poza UE przekraczający 3500 km.

Warto też dodać, że jeśli podróżujesz z rodziną, to odmowa przyjęcia na pokład jednego z was uznawana jest za odmowę przyjęcia całej rodziny. Oznacza to, że każde z was będzie mogło w takiej sytuacji otrzymać odszkodowanie.

Jak uzyskać odszkodowanie za overbooking?

Jeśli już doszło do overbookingu i właśnie Tobie odmówiono wejścia na pokład, to musisz jeszcze zadbać o to, by rzeczywiście uzyskać odszkodowanie.

Zgodnie z rozporządzeniem linia lotnicza wypłaca pieniądze niezwłocznie. W praktyce jednak odszkodowania przeważnie nie otrzymasz na lotnisku. Właśnie dlatego musisz zadbać o zgromadzenie dokumentów, które umożliwią Ci uzyskanie pieniędzy w późniejszym czasie. Będzie to:

  • pisemne potwierdzenie odmowy wejścia na pokład,
  • karta pokładowa (boarding pass),
  • rachunki np. za hotel, napoje itd. – jeśli przewoźnik mimo ciążących na nim obowiązków Ci ich nie zapewnił.

Takie dokumenty dołącz do wniosku o wypłatę odszkodowania, który wyślesz do linii lotniczej. Masz na to 1 rok od momentu odmowy przyjęcia na pokład. Linia lotnicza powinna natomiast odpowiedzieć Ci już w ciągu 30 dni od momentu wysłania wniosku.

Jeśli z jakiegoś powodu spotkasz się z odmową wypłaty odszkodowania, możesz napisać skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Gdy mimo wszystko przewoźnik wciąż nie będzie chciał Ci wypłacić pieniędzy, pozostaje Ci jeszcze skarga do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład samolotu – podsumowanie

  1. Linie lotnicze często stosują overbooking, czyli sprzedają więcej biletów, niż dostępnych jest miejsc w samolocie. Jeśli okaże się, że w efekcie na lotnisku stawiło się za dużo osób, nie wszyscy wejdą na pokład.
  2. W wielu takich sytuacjach zastosowanie znajdzie rozporządzenie UE. Zgodnie z jego przepisami linia lotnicza w pierwszej kolejności będzie szukać ochotników, którzy zrezygnują z lotu. Jeśli natomiast się to nie uda, wytypuje osoby, które nie odbędą podróży.
  3. Gdy spotkasz się z odmową przyjęcia na pokład samolotu, będą przysługiwać Ci konkretne prawa: darmowe posiłki i jedzenie, ewentualny nocleg w hotelu wraz z transportem między hotelem a lotniskiem, 2 telefony oraz odszkodowanie.
  4. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od trasy podróży i może wynosić od 250 do 600 euro. Aby je otrzymać, w ciągu 1 roku od momentu odmowy wejścia na pokład wyślij wniosek o wypłatę odszkodowania. Dołącz do niego takie dokumenty jak karta pokładowa, pisemne potwierdzenie odmowy wejścia na pokład oraz rachunki za ewentualne wydatki, które przewoźnik powinien Ci zwrócić.

    Jesteś poszkodowany?

    Sprawdź za darmo, jaka kwota Ci się należy!

    Zobacz inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:

    odszkodowanie od linii lotniczych

    Baza wiedzy

    Kiedy możesz otrzymać odszkodowanie od linii lotniczych?

    Samolot jest najszybszym i najbezpieczniejszym środkiem transportu, ale nawet przy najlepszej organizacji mogą pojawić się pewne problemy. Jeśli Twój lot zostanie opóźniony lub odwołany albo Twój bagaż zaginie, możesz otrzymać odszkodowanie od linii lotniczych.

    odszkodowanie za opóźniony lot

    Baza wiedzy

    Twój samolot nie wystartował o czasie? Sprawdź, kiedy przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot

    Nawet przy najlepszej organizacji na lotnisku nie zawsze można uniknąć opóźnień. Jeśli Twój samolot nie wystartuje o czasie, możesz otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot. Nie w każdym przypadku, gdy samolot wystartuje po czasie, będzie Ci ono jednak przysługiwać.

    odwołany lot odszkodowanie

    Baza wiedzy

    Odszkodowanie za odwołany lot – kiedy przysługuje i jak je uzyskać?

    Samoloty są najbezpieczniejszym środkiem transportu, ale nie jest to rozwiązanie wolne od problemów. Do tych najbardziej uciążliwych należy ryzyko anulowania lotu. Jeśli taka sytuacja spotka też Ciebie, pamiętaj, że za odwołany lot należy Ci się odszkodowanie.

    Skontaktuj się
    z nami i rozpocznijmy współpracę

    Skontaktuj się