Baza wiedzy

Kiedy możesz otrzymać odszkodowanie od linii lotniczych?

Prawniczka Joanna Szymanowska | 29.11.2021

odszkodowanie od linii lotniczych

Samolot jest najszybszym i najbezpieczniejszym środkiem transportu. Niestety nie oznacza to, że każda odbyta nim podróż przebiegnie bezproblemowo. Zawsze istnieje ryzyko, że Twój lot będzie opóźniony lub odwołany albo Twój bagaż zaginie. W takich sytuacjach przysługują Ci jednak konkretne prawa. Przede wszystkim możesz otrzymać odszkodowanie od linii lotniczych.

Kiedy przysługuje Ci odszkodowanie od linii lotniczych?

Zacznijmy od tego, że nie w każdej sytuacji linia lotnicza wypłaci Ci pieniądze na tych samych zasadach. W tym artykule skupimy się na przypadku mającym miejsce najczęściej, czyli na lotach, w których zastosowanie znajdzie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady.

Odszkodowanie od linii lotniczych będzie Ci przysługiwać na niżej opisanych zasadach, jeśli Twój lot odbył się:

  • wewnątrz Unii Europejskiej,
  • do kraju spoza UE, gdy miejsce wylotu znajduje się w Unii Europejskiej,
  • do UE z kraju spoza Unii, ale tylko pod warunkiem, że lot obsługiwany był przez linie UE.

Jeśli Twój lot nie kwalifikuje się do żadnej z tych 3 kategorii, to być może i tak otrzymasz odszkodowanie od linii lotniczych, ale na innych zasadach niż opisane w tym tekście.

Odszkodowanie za odwołany lot

Jeśli Twój lot zostanie odwołany, a przewoźnik nie poinformuje Cię o tym z odpowiednim wyprzedzeniem (co najmniej 14 dni), masz prawo do:

  • wypłaty odszkodowania z odwołany lot,
  • opieki: darmowych posiłków i napojów, 2 rozmów telefonicznych, zakwaterowania w hotelu i transportu na  trasie lotnisko-hotel (jeśli jest konieczne),
  • zmiany na inny lot w pierwszym możliwym terminie lub
  • zwrotu kosztów biletów lotniczych.

Za odwołany lot otrzymasz odszkodowanie o wysokości uzależnionej od rodzaju lotu i długości trasy. Może ono wynosić 250, 400 lub 600 euro.

W pewnych sytuacjach linia lotnicza może się jednak zwolnić z obowiązku wypłaty jakichkolwiek pieniędzy. Będzie to możliwe, gdy odwołanie lotu wynika z tzw. nadzwyczajnych okoliczności. Jeśli spotkasz się z tym argumentem, pamiętaj, by dokładnie przeanalizować całą sytuację i uzasadnienie przewoźnika. Może się okazać, że linia lotnicza wcale nie ma podstaw, by odmówić Ci wypłaty odszkodowania.

Odszkodowanie za opóźniony lot

Może się też okazać, że Twój lot nie tyle został odwołany, co pojawiło się opóźnienie. W tym przypadku masz prawo do:

  • opieki (na tych samych zasadach co w przypadku odwołania lotu) – jeśli opóźnienie przekracza 2 godziny,
  • zwrotu kosztu biletu lub innego połączenia z miejscem przylotu – gdy opóźnienie przekracza 5 godzin,
  • odszkodowania od 250 do 600 euro (w zależności od trasy lotu) – jeśli opóźnienie wyniosło co najmniej 3 godziny.

Linia lotnicza i w tym przypadku może zwolnić się z odpowiedzialności za opóźniony lot, jeśli brak startu o czasie wynikał z nadzwyczajnych okoliczności. Koniecznie przeanalizuj jednak, jakie są podstawy odmowy wypłaty odszkodowania. O ile np. złe warunki atmosferyczne rzeczywiście można uznać za nadzwyczajne okoliczności, to już usterkę techniczną – niekoniecznie.

Odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład samolotu (overbooking)

Sprzedaż za dużej ilości biletów w stosunku do miejsc dostępnych w samolocie jest powszechną praktyką linii lotniczych. Czasami jednak okazuje się, że zbyt wielu pasażerów stawia się na lotnisku w dniu wylotu. Jeśli w efekcie to Ty nie wsiądziesz do samolotu, masz prawo do:

  • opieki: posiłki i napoje, 2 rozmowy telefoniczne,
  • zakwaterowania w hotelu i transportu między hotelem a lotniskiem (jeśli musisz czekać co najmniej 1 noc na inny lot),
  • zwrotu kosztów biletu lub innego lotu do miejsca docelowego,
  • odszkodowania za odmowę przyjęcia na pokład wysokości od 250 do 600 euro (w zależności od trasy).

Odszkodowanie za zgubiony lub zniszczony bagaż

Zdarza się też, że lot wprawdzie przebiega bez zarzutu, ale za to pojawiają się problemy związane z Twoim bagażem – nie dociera on na lotnisko docelowe albo okazuje się, że został uszkodzony w trakcie transportu.

W takich sytuacjach może Ci przysługiwać odszkodowanie za bagaż. Wszystko jednak pod warunkiem, że był to bagaż rejestrowany – tylko za taki linia lotnicza ponosi odpowiedzialność (od momentu nadania do czasu odebrania na lotnisku docelowym).

Zaginięcie bagażu możesz zgłosić dopiero po 21 dniach od momentu przylotu. Jeśli natomiast chcesz otrzymać odszkodowanie za zniszczony bagaż, masz maksymalnie 7 dni od odbioru walizki, by zgłosić szkody przewoźnikowi.

W obu przypadkach pierwsze kroki podejmujesz jednak już w momencie przylotu na lotnisko. To właśnie tam musisz udać się do punktu informacyjnego i wypełnić protokół nieprawidłowości bagażowej (PIR). Będzie on mieć ogromne znaczenie przy późniejszej wypłacie odszkodowania za zgubiony bagaż albo za zniszczoną walizkę.

Jak uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych?

W każdej z wyżej opisanych sytuacji żeby otrzymać odszkodowanie, musisz zgłosić reklamację do przewoźnika. Znaczenie będzie mieć oczywiście nie tylko prawidłowo przygotowany wniosek, ale i dołączone do niego dokumenty, takie jak:

  • karta pokładowa,
  • potwierdzenie rezerwacji,
  • bilet elektroniczny,
  • zawiadomienie o opóźnieniu/ odwołaniu lotu,
  • PIR (w przypadku uszkodzenia lub zgubienia bagażu),
  • Rachunki za ewentualne koszty poniesione z własnej kieszeni (konieczne wydatki, opłaty za transport i nocleg, jeśli przewoźnik Ci ich nie zapewnił itd.).

Po złożeniu reklamacji linia lotnicza powinna wypłacić Ci odszkodowanie. Jeśli z jakiegoś powodu odmówi albo zaoferuje Ci za niską kwotę, możesz odwołać się od decyzji, składając skargę do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Istnieje też druga możliwość – dochodzenie swoich praw na drodze sądowej.

Oczywiście perspektywa wdawania się w spór z wielkim przedsiębiorstwem może się wydawać stresująca i niewarta zachodu. Z drugiej strony jeśli przepisy wyraźnie przyznają Ci prawo do odszkodowania w konkretnej sytuacji, to czemu masz rezygnować z należnych Ci pieniędzy? Tym bardziej, że nie musisz wcale działać samodzielnie. Jeśli nie chcesz zajmować się wszystkim na własną rękę, możesz zwrócić się do prawnika, który pomoże Ci uzyskać odszkodowanie.

Odszkodowanie od linii lotniczych – podsumowanie

  1. O odszkodowanie od linii lotniczej najczęściej będziesz ubiegać się w oparciu o unijne rozporządzenie. Jego przepisy znajdują jednak zastosowanie tylko do konkretnych lotów. Koniecznie upewnij się więc, że Twój przypadek jest zgodny z kryteriami rozporządzenia.
  2. Odszkodowanie od linii lotniczych może przysługiwać Ci za odwołany lub opóźniony lot, zniszczenie albo zaginięcie bagażu, a także za odmowę przyjęcia na pokład ze względu na overbooking.
  3. Aby otrzymać należne Ci pieniądze, musisz zgłosić się do przewoźnika w przewidzianym terminie, składając prawidłowo przygotowaną reklamację i dołączając do niej wymagane dokumenty. Jeśli z jakiegoś powodu linia lotnicza odmówi Ci wypłaty pieniędzy, możesz złożyć skargę do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub dochodzić swoich praw w sądzie.

Zobacz inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:

odszkodowanie za opóźniony lot

Baza wiedzy

Twój samolot nie wystartował o czasie? Sprawdź, kiedy przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot

Nawet przy najlepszej organizacji na lotnisku nie zawsze można uniknąć opóźnień. Jeśli Twój samolot nie wystartuje o czasie, możesz otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot. Nie w każdym przypadku, gdy samolot wystartuje po czasie, będzie Ci ono jednak przysługiwać.

odwołany lot odszkodowanie

Baza wiedzy

Odszkodowanie za odwołany lot – kiedy przysługuje i jak je uzyskać?

Samoloty są najbezpieczniejszym środkiem transportu, ale nie jest to rozwiązanie wolne od problemów. Do tych najbardziej uciążliwych należy ryzyko anulowania lotu. Jeśli taka sytuacja spotka też Ciebie, pamiętaj, że za odwołany lot należy Ci się odszkodowanie.

odszkodowanie za zgubiony bagaż

Baza wiedzy

Kiedy należy Ci się odszkodowanie za bagaż zgubiony na lotnisku?

Latanie stało się jednym z najwygodniejszych sposobów podróżowania. Niestety nie brak też minusów – wciąż zdarzają się, że giną walizki pasażera. Jeśli i Ciebie spotka taka sytuacja, pamiętaj, że możesz uzyskać odszkodowanie za zgubiony bagaż.

Skontaktuj się
z nami i rozpocznijmy współpracę

Skontaktuj się