
Choć linia lotnicza powinna oddać Ci Twój bagaż w nienaruszonym stanie to w praktyce bywa z tym różnie. Zdarza się, że walizka wyjeżdża na taśmę połamana lub uszkodzona. W takiej sytuacji możesz otrzymać odszkodowanie za zniszczony bagaż. Na złożenie reklamacji masz jednak niewiele czasu.
Zniszczenie bagażu na lotnisku a odpowiedzialność przewoźnika
W przypadku zniszczonego bagażu największe znaczenie ma tzw. Konwencja Montrealska. To właśnie ona reguluje kwestie odpowiedzialności przewoźnika (linii lotniczej) za Twoje walizki.
Zgodnie z Konwencją to przewoźnik odpowiada za bagaż od chwili jego przyjęcia aż do momentu wydania na lotnisku. Co więcej, jest to tzw. odpowiedzialność na zasadzie ryzyka.
W praktyce oznacza to, że nawet jeśli nie ponosi on winy za uszkodzenia i tak musi Ci wypłacić odszkodowanie. Zwolni się z tego obowiązku tylko w kilku przypadkach wyraźnie przewidzianych przez przepisy.
Warto jednak dodać, że te zasady dotyczą wyłącznie bagażu rejestrowanego. Linia lotnicza nie będzie natomiast odpowiadać za uszkodzenia Twojego bagażu podręcznego.
Uszkodzenie bagażu podczas lotu – jakie prawa Ci przysługują?
Jeśli Twoja walizka nadana do luku wyjedzie na taśmę z oderwanym kółkiem, wgnieceniami albo jeszcze gorzej – połamana i to na tyle, że uszkodzeniu uległy też rzeczy znajdujące się w środku, należy Ci się odszkodowanie.
Powinno ono odpowiadać sumie poniesionych przez Ciebie szkód. Mowa tu więc o samej walizce, jak i znajdujących się w niej przedmiotach, jeśli te też zostały zniszczone.
Oczywiście nie masz co oczekiwać, że linia lotnicza z dobrej woli wypłaci Ci pełne odszkodowanie. To Ty musisz wykazać, że Twój bagaż został uszkodzony i udokumentować wysokość poniesionych szkód.
Co więcej, odpowiedzialność przewoźnika została dodatkowo ograniczona. Przepisy wyznaczają górną granicę odszkodowania, które możesz otrzymać. Obecnie jest to 1288 SDR.
SDR (specjalne prawo ciągnienia) to umowna jednostka rozrachunkowa. Przelicza się ją na walutę danego kraju, co oznacza, że jej równowartość w złotówkach (kurs) może się różnić w zależności od konkretnego dnia. W momencie publikacji tego tekstu 1288 SDR = 7457 złotych. Jest to więc maksymalne odszkodowanie, jakiego możesz oczekiwać.
Gdzie zgłosić uszkodzenie walizki?
W pierwszej kolejności uszkodzenie bagażu zgłaszasz nie linii lotniczej, ale w biurze rzeczy znalezionych. Właśnie tam możesz wypełnić raport niezgodności PIR (property irregularity report).
W takim dokumencie znajdą się dane dotyczące lotu (numer referencyjny, data i numer), Twoje dane osobowe, a także informacje dotyczące walizki (wielkość, kolor, materiał, data zakupu i cena).
Wypełnienie PIR jest bardzo ważne. Uznaje się, że jeśli odbierzesz bagaż bez zastrzeżenia, to znajdował się on wtedy w dobrym stanie (tj. nie doszło do uszkodzeń, za które odpowiada przewoźnik). Oczywiście zawsze możesz jeszcze próbować udowodnić, że było inaczej, ale nie jest to łatwe zadanie i bez odpowiednich dowodów masz małe szanse na uzyskanie odszkodowania od linii lotniczej.
Jak napisać reklamację uszkodzonego bagażu?
Samo wypełnienie PIR nie sprawia, że otrzymasz odszkodowanie za zniszczenie walizki. Musisz jeszcze złożyć reklamację. Co więcej, masz na to stosunkowo niewiele czasu, bo tylko 7 dni od momentu odbioru bagażu.
Niektóre linie lotnicze na swoich stronach internetowych udostępniają specjalne wzory do reklamacji. Równie dobrze możesz jednak sporządzić ją samodzielnie.
Na początku pisma powołaj się na Konwencję Montrealską. Np.: „Na podstawie przepisów Konwencji Montrealskiej domagam się odszkodowania o wartości X złotych za uszkodzenie mojego bagażu rejestrowanego.”
Opisz też całą sytuację, a przede wszystkim zauważone uszkodzenia oraz podaj wartość walizki. Najlepiej, gdy masz rachunek za zakup albo potwierdzenie przelewu.
Podaj również dane, takie jak numer rezerwacji, data i numer lotu oraz numer konta, na który linia lotnicza ma wpłacić odszkodowanie. Do reklamacji dołącz też PIR, kartę pokładową wraz z kwitem bagażowym, dowód zakupu walizki oraz zdjęcia.
Odszkodowanie za zniszczony bagaż – podsumowanie
- Linia lotnicza odpowiada za Twój bagaż rejestrowany od momentu jego przyjęcia aż do wydania na lotnisku docelowym. Jeśli w tym czasie Twoja walizka zostanie uszkodzona, należy Ci się odszkodowanie.
- W pierwszej kolejności uszkodzenia zgłoś w biurze rzeczy znalezionych i wypełnij specjalny raport PIR. Dopiero potem złóż reklamację do przewoźnika. Masz na to 7 dni od momentu odbioru walizki.
- Wypłacone odszkodowanie powinno odpowiadać poniesionym przez ciebie stratom. To Ty musisz jednak udokumentować wysokość szkód.
- Odpowiedzialność linii lotniczej jest przy tym ograniczona do 1288 SDR, czyli około 7457 złotych.