Baza wiedzy

Kiedy należy Ci się odszkodowanie za bagaż zgubiony na lotnisku?

Prawniczka Joanna Majkowska | 30.11.2021

odszkodowanie za zgubiony bagaż

Mogłoby się wydawać, że przy obecnej organizacji lotnisk przypadki zgubienia bagażu należą do rzadkości. W praktyce jednak liczba takich sytuacji w ciągu roku sięga kilkudziesięciu milionów. Istnieje więc szansa, że może spotkać i Ciebie. A wtedy przysługuje Ci odszkodowanie za zgubiony bagaż.

Kiedy lotnisko odpowiada za zgubiony bagaż?

Kwestie związane z zaginionym bagażem reguluje tzw. Konwencja montrealska. Zgodnie z jej postanowieniami przewoźnik odpowiada za bagaż rejestrowy od momentu jego nadania do momentu odbioru na lotnisku docelowym.

Jak więc widzisz, nie zawsze będzie Ci przysługiwać odszkodowanie za zgubiony bagaż. Wszystko zależy od tego, w którym momencie zaginął, a także czy był to bagaż rejestrowany, czy też bagaż podręczny.

Bagaż zgubiony na lotnisku – co robić?

Jeśli po znalezieniu się na lotnisku docelowym zdasz sobie sprawę, że Twojego bagażu nie ma, zgłoś się do biura rzeczy znalezionych. To właśnie tam rozpoczyna się cała procedura. W pierwszej kolejności wypełnisz raport PIR (Property Irregularity Report), czyli tzw. Raport Niezgodności Bagażowej. Będzie Ci potrzebny na dalszym etapie – jeśli ostatecznie złożysz reklamację do swojego przewoźnika.

Sam fakt, że Twojego bagażu aktualnie nie ma na lotnisku, wcale jeszcze nie znaczy, że można uznać go za zaginiony. Być może dotrze na miejsce, tyle że z opóźnieniem. W praktyce dopiero jeśli minie 21 dni, a Twoja walizka wciąż się nie odnalazła, można uznać, że to już nie nastąpi. Dopiero wtedy masz więc prawo ubiegać się o odszkodowanie za zgubiony bagaż.

Jak uzyskać odszkodowanie za zgubiony bagaż? – pamiętaj o 4 krokach

Nie jesteś w stanie ocenić, czy Twój bagaż zostanie uznany za zaginiony, czy też przybędzie na lotnisko z opóźnieniem. Właśnie dlatego od początku musisz pamiętać o 4 kwestiach.

  1. Zachowaj numer referencyjny – jest to numer, który otrzymasz po złożeniu PIR. Będzie on potrzebny na etapie zgłaszania szkody przewoźnikowi.
  2. Kolekcjonuj rachunki – jeśli w walizce znajdowały się niezbędne rzeczy, takie jak przybory toaletowe, bielizna, ubrania itp., zbieraj rachunki za wszystkie tego rodzaju przedmioty, które kupisz w związku z zaginięciem bagażu. O ile będą to rzeczy niezbędne w codziennym funkcjonowaniu, linia lotnicza zwróci Ci za nie pieniądze.
  3. Zrób listę zawartości walizki – jeśli to możliwe, sporządź spis przedmiotów znajdujących się w walizce wraz z ich oszacowaną wartością. Jeszcze lepiej, jeśli masz rachunki i paragony, które to potwierdzą.
  4. Złóż wniosek w odpowiednim terminie – na zgłoszenie szkody masz aż 2 lata, jednak najlepiej, gdy zrobisz to jak najszybciej. Sama procedura składania reklamacji będzie różnić się w zależności od konkretnej linii lotniczej. Sprawdź więc na stronie przewoźnika, w jaki sposób masz uzyskać odszkodowanie za zgubiony bagaż.

Jeśli linia lotnicza wypłaci Ci odszkodowanie i Twoim zdaniem będzie ono za niskie (np. nie obejmie kosztów poniesionych na zakup niezbędnych przedmiotów, które zostały w zagubionej walizce) albo odmówi wypłaty odszkodowania, o swoje prawa możesz walczyć w sądzie.

Jakie duże odszkodowanie Ci przysługuje?

Odszkodowanie powinno odpowiadać wysokości poniesionych przez Ciebie szkód. W tym wypadku oznacza to więc równowartość zgubionej walizki oraz znajdujących się w niej przedmiotów, a także koszty poniesione w związku z koniecznością zakupu niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Wysokość szkód najłatwiej będzie Ci wykazać w oparciu o rachunki za rzeczy znajdujące się w walizce. W praktyce jednak rzadko masz taką możliwość – nieraz są to przecież przedmioty kupione nawet wiele lat wcześniej.

Nie oznacza to jednak, że brak paragonów odbiera Ci prawo do odszkodowania. W tej sytuacji wartość bagażu zostanie oceniona w oparciu o zarejestrowaną wagę. Oczywiście nie jest to rozwiązanie idealne – jeśli przewozisz w środku wartościowe rzeczy taki przelicznik nie pozwoli Ci uzyskać odszkodowania, które rzeczywiście zrekompensuje poniesione straty.

Pozostaje też druga kwestia – odpowiedzialność linii lotniczych jest ograniczona kwotowo. Zgodnie z Konwencją Montrealską górna granica wynosi 1288 SDR. SDR to międzynarodowa jednostka walutowa (tzw. specjalne prawo ciągnienia), a jej kurs się zmienia. W momencie pisania tego artykułu jest to odpowiednik 8126 złotych, a więc stosunkowo niewiele, jeśli w walizce znajdowały się naprawdę wartościowe przedmioty.

  1. Linia lotnicza odpowiada za bagaż rejestrowany od momentu jego nadania do chwili odbioru na lotnisku docelowym. Jeśli więc w tym czasie Twoja walizka zaginie, należy Ci się odszkodowanie.
  2. Jego wysokość powinna odpowiadać kosztom walizki, rzeczy znajdujących się w środku oraz wydatków poniesionych na zakup potrzebnych przedmiotów (np. ubrań i środków higienicznych). Gdy nie jesteś w stanie określić wartości bagażu, odszkodowanie zostanie ustalone w oparciu o wagę zarejestrowanej walizki.
  3. Jeśli po przylocie na lotnisko okaże się, że Twojego bagażu nie ma, w pierwszej kolejności zgłoś się do biura rzeczy znalezionych i wypełnij raport PIR. Dopiero gdy minie 21 dni, walizkę można uznać za zaginioną. W takiej sytuacji złóż reklamację do linii lotniczej.
  4. Odpowiedzialność przewoźnika jest jednak ograniczona do 1288 SDR, czyli nieco ponad 8 tysięcy złotych. Jeśli wartość bagażu była większa, nie otrzymasz więc pełnej kwoty.
  5. Gdy linia lotnicza z jakiegoś powodu proponuje Ci niepełne odszkodowanie albo niesłusznie odmawia Ci wypłaty jakichkolwiek pieniędzy, o swoje prawa możesz walczyć w sądzie.

Zobacz inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:

odszkodowanie za zniszczony bagaż

Baza wiedzy

Odszkodowanie za zniszczony bagaż – kiedy Ci się należy, jak je uzyskać i ile masz czasu na złożenie reklamacji?

Choć linia lotnicza powinna oddać Ci Twój bagaż w nienaruszonym stanie to w praktyce bywa z tym różnie. Zdarza się, że walizka wyjeżdża na taśmę połamana lub uszkodzona. W takiej sytuacji możesz otrzymać odszkodowanie za zniszczony bagaż. Na złożenie reklamacji masz jednak niewiele czasu.

odszkodowanie od linii lotniczych

Baza wiedzy

Odszkodowanie od linii lotniczych

Opóźniony czy odwołany lot – to najczęstsze sytuacje, kiedy pasażerowie ubiegają się o odszkodowanie od linii lotniczych. Istnieją jednak także inne przypadki, w których możesz być poszkodowanym, a tym samym – ubiegać się o rekompensatę.

odwołany lot odszkodowanie

Baza wiedzy

Odszkodowanie za odwołany lot – kiedy przysługuje i jak je uzyskać?

Samoloty są najbezpieczniejszym środkiem transportu, ale nie jest to rozwiązanie wolne od problemów. Do tych najbardziej uciążliwych należy ryzyko anulowania lotu. Jeśli taka sytuacja spotka też Ciebie, pamiętaj, że za odwołany lot należy Ci się odszkodowanie.

Skontaktuj się
z nami i rozpocznijmy współpracę

Skontaktuj się