- Odszkodowanie za opóźniony lot według rozporządzenia UE
- Kiedy za opóźniony lot przysługuje Ci odszkodowanie?
- Jak duże odszkodowanie możesz dostać za opóźnienie samolotu?
- Opóźniony lot – jakie jeszcze prawa masz jako pasażer?
- Kiedy nie otrzymasz odszkodowania za opóźnienie samolotu?
- Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
- Linia lotnicza nie wypłaciła odszkodowania za opóźniony lot – co dalej?
Z tego wpisu dowiesz się:
Jednym z najczęstszych problemów, z jakimi możesz spotkać się podczas podróży samolotem, jest opóźnienie lotu. Nieraz oznacza to dla Ciebie nie tylko kilka godzin czekania na lotnisku, ale i dalsze konsekwencje – np. przegapienie przesiadki czy umówionego spotkania. Za opóźniony lot zwykle otrzymasz odszkodowanie, jednak nie w każdym przypadku, gdy samolot wystartuje po czasie, będzie Ci ono przysługiwać.
Odszkodowanie za opóźniony lot według rozporządzenia UE
W Polsce nie ma żadnej ustawy regulującej kwestie odszkodowania za opóźniony lot. Swoich praw możesz jednak dochodzić na podstawie Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Obowiązuje ono we wszystkich państwach Unii Europejskiej.
Na wstępie trzeba jednak zaznaczyć, że pieniędzy nie otrzymasz za każde opóźnienie samolotu. Rozporządzenie odnosi się tylko do lotów:
- w obrębie Unii Europejskiej (niezależnie od tego, czy linia lotnicza jest z UE),
- spoza Unii Europejskiej do kraju UE i obsługiwanych przez linie lotnicze z UE,
- lotów z Unii Europejskiej do kraju spoza UE (niezależnie od tego, czy linia lotnicza jest z UE).
Kiedy za opóźniony lot przysługuje Ci odszkodowanie?
Jeśli Twój lot spełnia warunki określone w rozporządzeniu (a więc np. jest to lot w obrębie Unii Europejskiej), pozostaje jeszcze drugie pytanie – kiedy opóźnienie jest na tyle duże, że należy Ci się jakakolwiek rekompensata?
Minimalny czas opóźnienia wynosi 3 godziny. Liczy się go, biorąc pod uwagę moment otwarcia drzwi samolotu na lotnisku docelowym i porównując ten czas z godziną przylotu przedstawioną pierwotnie przez linię lotniczą.
Jeśli więc np. Twój samolot miał przylecieć do Niemiec o godzinie 18:30, porównujesz tę godzinę z otwarciem drzwi samolotu po rzeczywistym przylocie. Gdy jest minimum 3 godziny późniejsza, przysługują Ci konkretne prawa przewidziane przez rozporządzenie. Jeśli natomiast wprawdzie samolot wystartuje po czasie, ale w trasie zdoła zmniejszyć albo nawet nadrobić opóźnienie, nie otrzymasz pieniędzy od przewoźnika.
Jak duże odszkodowanie możesz dostać za opóźnienie samolotu?
Za opóźniony lot przysługuje Ci przede wszystkim odszkodowanie. Jego wysokość będzie zależeć nie od czasu opóźnienia (w każdym wypadku wystarczy, by były to co najmniej 3 godziny), a od trasy planowanego lotu. Tym samym należy Ci się kwota wysokości:
- 250 euro – w przypadku lotów o długości do 1500 kilometrów,
- 400 euro – w odniesieniu do lotów wewnątrz UE dłuższych niż 1500 oraz wszystkich innych lotów o długości powyżej 1500 km i do długości 3500 km,
- 600 euro – w przypadku wszystkich innych lotów.
Odległość mierzy się przy tym po „ortodromie” czyli najkrótszej odległościami między dwoma punktami kuli poprowadzonej jej powierzchnią.
Jeśli lot jest opóźniony więcej niż 5 godzin, możesz otrzymać zwrot pieniędzy za bilet. W przypadku lotów z przesiadką masz prawo do jak najszybszego powrotu do portu odlotu. Pamiętaj jednak, że jeśli zdecydujesz się na zwrot pieniędzy, tracisz prawo do odszkodowania.
Opóźniony lot – jakie jeszcze prawa masz jako pasażer?
Odszkodowanie to dopiero pierwsze z praw, które przysługują Ci w razie opóźnienia lotu. Gdy czas startu dostatecznie mocno się przesunie, linia lotnicza powinna zagwarantować Ci nocleg w hotelu oraz transport między lotniskiem a miejscem, w którym spędzisz noc.
Poza tym w trakcie czekania na lot będą przysługiwać Ci bezpłatne napoje oraz posiłki. Jeśli natomiast przewoźnik nie wywiąże się z tego obowiązku i pokryjesz takie koszty z własnej kieszeni, możesz domagać się ich zwrotu. W tej sytuacji pamiętaj jednak o zachowaniu paragonów potwierdzających wysokość tych wydatków. Warto też dodać, że na refundację kosztów możesz liczyć pod warunkiem, że były one „niezbędne, odpowiednie i rozsądne”.
Pasażerom, których lot został opóźniony, należą się także 2 rozmowy telefoniczne, przesyłki faksowe lub e-mailowe. Co więcej, możesz domagać się dodatkowego odszkodowania na podstawie tzw. konwencji montrealskiej np. gdy poniesiesz uszczerbek na zdrowiu ze względu na brak możliwości dotarcia na planowaną operację, utracisz wynagrodzenie, spóźnisz się na koncert czy przegapisz planowaną wycieczkę.
Poza tym przysługuje Ci też prawo do informacji. Jeśli opóźnienie trwa powyżej 2 godzin, przewoźnik powinien poinformować Cię o przyczynach, przewidywanym czasie opóźnienia oraz Twoich prawach.
Kiedy nie otrzymasz odszkodowania za opóźnienie samolotu?
Nie każde opóźnienie lotu oznacza jednak dla Ciebie prawo do odszkodowania. Rozporządzenie przewiduje pewien wyjątek – zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności.
Od razu trzeba jednak dodać, że chodzi o takie okoliczności, których nie dało się uniknąć mimo dołożenia wszystkich racjonalnych starań. Jest to o tyle ważne, że linie lotnicze bardzo często powołują się na „nadzwyczajne okoliczności”, by uniknąć wypłaty odszkodowania, kiedy tak naprawdę nie mają do tego prawa.
O ile nadzwyczajną okolicznością będą więc np. warunki atmosferyczne – w końcu linia lotnicza nie ma żadnego wpływu na burze czy wichurę – to już usterka techniczna niekoniecznie będzie powodem, by pozbawić Cię należnych Ci pieniędzy. Podobnie sprawa wygląda np. w przypadku zderzenia się schodów z samolotem. Co więcej, o ile strajk pracowników rzeczywiście można uznać za nadzwyczajną okoliczność, to już gdy przewoźnik wiedział o planowanych protestach, sprawa wygląda nieco inaczej.
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
Aby uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot, musisz złożyć reklamację do linii lotniczej. Zwykle na stronie przewoźnika znajdziesz odpowiedni formularz, za pomocą którego możesz dokonać zgłoszenia.
Gdy takiego formularza nie ma, możesz samodzielnie przygotować pismo. Ważne, by znalazły się w nim takie dane jak Twoje imię i nazwisko, adres, dane linii lotniczej, informacje o opóźnieniu (jakiego lotu dotyczyło, w jakich godzinach, na jakiej trasie i ile wynosiło opóźnienie) oraz nr konta, na które ma nastąpić wypłata odszkodowania.
Najlepiej zrób to jak najszybciej. Masz tylko rok na zgłoszenie się po odszkodowanie.
Linia lotnicza nie wypłaciła odszkodowania za opóźniony lot – co dalej?
Przepisy mówią jedno, a praktyka pokazuje, że linie lotnicze nieraz próbują uchylić się od obowiązku wypłaty odszkodowania. Jeśli tak się stanie, możesz odwołać się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Jeśli natomiast zdecydujesz się na dochodzenie swoich praw przed sądem, pamiętaj, że pozew musisz złożyć w ciągu roku od dnia opóźnienia lotu. Jeśli zrobisz to później, linia lotnicza może powołać się na przedawnienie roszczeń odszkodowawczych, a Ty nie otrzymasz żadnych pieniędzy.
Odszkodowanie za opóźniony lot – podsumowanie
- Prawo do odszkodowania przysługuje Ci w przypadku lotów opóźnionych co najmniej 3 godziny. W razie opóźnienia wynoszącego co najmniej 5 godzin możesz natomiast domagać się zwrotu ceny biletu.
- Wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości trasy i wynosi odpowiednio 250, 400 lub 600 euro. Dodatkowo może Ci przysługiwać także m.in. prawo do noclegu, transportu między lotniskiem a hotelem, bezpłatnych posiłków i napojów oraz 2 telefonów.
- Przewoźnik nie będzie odpowiadał za opóźnienie, jeśli spowodowały je tzw. nadzwyczajne okoliczności. Pamiętaj jednak, że nie każdy przypadek wskazany przez linę lotniczą rzeczywiście musi być taką „nadzwyczajną okolicznością”. Czasami wbrew przedstawionym argumentom odszkodowanie jak najbardziej Ci się należy.
- Jeśli linia lotnicza odmawia wypłaty odszkodowania, możesz złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz dochodzić swoich praw w sądzie.
Jeśli Twój samolot nie wystartuje o czasie, możesz złożyć reklamację do linii lotniczej. Zwykle na stronie przewoźnika znajdziesz odpowiedni formularz, ale równie dobrze możesz przygotować takie pismo samodzielnie. Po rozpatrzeniu reklamacji linia lotnicza powinna wypłacić Ci pieniądze.
Podstawowym dokumentami przy dochodzeniu odszkodowania za opóźnienie samolotu będzie karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet lotniczy, zawiadomienie o opóźnieniu, a także rachunki potwierdzające ewentualne dodatkowe wydatki wynikające z opóźnienia.