Potknięcia czy poślizgnięcia na chodniku zdarzają się bardzo często. Zwykle jednak wszystko kończy się kilkoma siniakami i co najwyżej uczuciem zakłopotania. Bywają jednak i przypadki, kiedy taka niepozorna sytuacja prowadzi do złamań czy poważnych problemów zdrowotnych. I nieraz nie jest to tylko efekt nieuważnego stawianie przez Ciebie kroków. Czasami to wynik utrzymania nawierzchni w nienależytym stanie. A w takiej sytuacji możesz otrzymać odszkodowanie za poślizgnięcie czy upadek.
Kto ponosi odpowiedzialność za stan drogi lub chodnika?
Krzywy chodnik, śliska nawierzchnia, dziury – to najczęstsze problemy, które prowadzą do potknięć i upadków. Takie niepozorne sytuacje niestety często mogą pociągać za sobą poważne konsekwencje i prowadzić do długotrwałych urazów.
O ile całe zdarzenie nie jest jedynie wynikiem Twojego rozkojarzenia czy braku uważności, ale wynika z zaniedbania obowiązku utrzymania nawierzchni w należytym stanie, możesz zgłosić się do odpowiedniej osoby po wypłatę odszkodowania.
Tutaj pojawia się więc podstawowe pytanie – kim jest ta „odpowiednia osoba”? Wiele zależy od konkretnej sytuacji. Czasami będzie to gmina, innym razem wspólnota mieszkaniowa, a jeszcze kiedy indziej – spółdzielnia. Jeśli natomiast chodnik przylega do nieruchomości, obowiązek utrzymania czystości czy odpowiedniego stanu nawierzchni należy właśnie do właściciela budynku. Zarządca odpowiada natomiast jedynie za usuwanie zanieczyszczeń uprzątniętych przez właściciela. W pierwszej kolejności musisz więc ustalić, do kogo w ogóle należy zgłosić się po odszkodowanie.
Czego możesz się domagać?
Zgodnie z Kodeksem cywilnym:
Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.
„Szkoda” rozumiana jest przy tym jako wszystkie poniesione przez Ciebie koszty i straty materialne. Tym samym odszkodowanie za poślizgnięcie i upadek może obejmować zwrot kosztów leczenia czy odszkodowanie za utracony zarobek.
Jeśli dodatkowo całe zdarzenie wiązało się dla Ciebie z bólem czy cierpieniem (np. strachem o własne zdrowie, koniecznością pogodzenia się z trwałą niepełnosprawnością itd.) możesz otrzymać również zadośćuczynienie jako rekompensatę doznanych krzywd.
Aby uzyskać odszkodowanie za poślizgnięcie, musisz zebrać odpowiednie dowody
Trudno jednak mówić o jakimkolwiek odszkodowaniu czy zadośćuczynieniu bez przedstawienia dowodów.
Osoba zajmująca się utrzymaniem nawierzchni w odpowiednim stanie odpowiada na zasadzie winy. Oznacza to, że żeby skierować do niej jakiekolwiek roszczenia, musisz jeszcze wykazać, że to w wyniku jej działania czy zaniechania (np. wskutek nieodśnieżenia chodnika, niewymienienia uszkodzonej płyty itd.) doszło do poślizgnięcia i upadku.
Przedstawione dowody powinny więc wskazywać na to, że:
- wystąpiła szkoda,
- osoba odpowiedzialna za utrzymanie nawierzchni w należytym stanie dopuściła się uchybień (ponosi winę za całe zdarzenie),
- między tymi zaniedbaniami a szkodą istnieje związek przyczynowy.
W tym kontekście duże znaczenie będą mieć więc zgromadzone dowody. Możesz zadbać chociażby o zrobienie zdjęć nawierzchni, uzyskanie filmu z monitoringu czy naszkicowanie miejsca zdarzenia. Do ważnych dowodów należy również Twoje oświadczenie jako poszkodowanego o przyczynach wypadku. Jeśli całe zdarzenie widzieli świadkowie, warto też zadbać o zapisanie ich danych kontaktowych.
Samo udowodnienie winy to jednak dopiero pierwsza kwestia. Musisz jeszcze wykazać wysokość poniesionych przez Ciebie szkód. Właśnie dlatego pamiętaj o zebraniu wszystkich rachunków i faktur za leczenie, rehabilitację czy zakup specjalistycznego sprzętu. Pomocna może okazać się także dokumentacja medyczna – na jej podstawie nie tylko wykażesz rozmiary odniesionych obrażeń, ale też łatwiej uzasadnisz wysokość ewentualnego zadośćuczynienia.
Na zgłoszenie się po odszkodowanie masz przy tym 3 lata od momentu wystąpienia szkód, a więc w tym przypadku – od momentu poślizgnięcia i upadku. To naprawdę dużo czasu, by zebrać dowody.
Odszkodowanie za poślizgnięcie i upadek – podsumowanie
- Poślizgnięcie czy upadek to nieraz wynik zaniedbań ze strony osoby odpowiedzialnej za utrzymanie nawierzchni w należytym stanie – np. nieodśnieżenie chodnika, pozostawienie krzywej nawierzchni czy dziur.
- W takiej sytuacji możesz ubiegać się o odszkodowanie (np. zwrot kosztów leczenia czy utraconego zarobku) oraz ewentualnie także o zadośćuczynienie (rekompensatę za cierpienie i krzywdy).
- Odpowiedzialność za utrzymanie nawierzchni zwykle ponosi zarządca drogi. W zależności od konkretnej sytuacji mogą to być jednak także inne podmioty. Musisz więc ustalić, do kogo kierować swoje roszczenia.
- Aby otrzymać jakiekolwiek pieniądze konieczne będzie wykazanie wysokości poniesionej szkody, zaniedbania ze strony osoby odpowiedzialnej za stan nawierzchni oraz związku przyczynowego między tymi dwiema kwestiami. Z tego powodu duże znaczenie będą mieć zgromadzone przez Ciebie dowody.
- Na dochodzenie odszkodowania i zadośćuczynienia masz 3 lata od momentu zdarzenia.