Samodzielna naprawa szkody po wichurze – czy możesz ubiegać się o zwrot kosztów?
Kiedy kogoś dotknie taka tragedia jak szkoda po wichurze, naturalnym pierwszym odruchem jest chęć posprzątania i przywrócenia stanu sprzed uszkodzeń. Każdy po tak dramatycznych chwilach chciałby wrócić do normalności. Jednak poszkodowani czasem zastanawiają się, czy to prawidłowa praktyka. Zadają sobie pytanie, czy jeśli samodzielnie naprawią szkodę po wichurze, a potem złożą wniosek o odszkodowanie, to czy dostaną pieniądze z ubezpieczenia. Jeśli jesteś w takiej sytuacji, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
Czy mogę samodzielnie naprawić szkodę po wichurze i złożyć potem wniosek o odszkodowanie?
Pytanie jest jak najbardziej uzasadnione. Bo skoro samemu naprawiło się szkodę, to czy ubezpieczyciel uzna, że należy się odszkodowanie? A jeśli tak, to w jakiej wysokości? Jeśli ktoś nigdy nie likwidował szkody z ubezpieczenia, nie wie, jakich argumentów używają ubezpieczyciele, aby obniżyć odszkodowanie lub nawet odmówić jego wypłaty. Na spokojnie więc wyjaśnijmy najważniejsze kwestie.
Kiedy można rozpocząć naprawę samodzielnie?
Tak naprawdę samodzielną naprawę można rozpocząć od razu, gdy tylko ucichnie wiatr. Nie trzeba czekać na rzeczoznawcę ubezpieczyciela. Co więcej, ogólne warunki ubezpieczenia często wprost regulują obowiązek poszkodowanego zabezpieczenia mienia, aby nie doszło do dalszych szkód. Niespełnienie tego obowiązku może skutkować obniżeniem, a nawet odmową zapłaty odszkodowania. Dlatego jeśli masz możliwość dokonania pilnych i niezbędnych działań ratunkowych, zrób to. Chodzi o takie prace jak np. położenie folii na dachu czy prowizoryczne zabezpieczenie szyb – a więc przede wszystkim ochrona od działania wody i wiatru.
Likwidator ubezpieczyciela – czy ma wpływ na samodzielną naprawę szkody po wichurze?
Niektórzy czekają z naprawami na likwidatora z ubezpieczalni, aby oszacował zakres zniszczeń. To nie jest dobra praktyka. Po pierwsze oczekiwanie na likwidatora nie zwalnia Cię z obowiązku zabezpieczenia mienia przed dalszymi szkodami.
Dodatkowo warto, aby na czas oględzin likwidatora był przy Tobie ktoś, kto wie i rozumie procesy zachodzące przy uzyskiwaniu odszkodowania. Pamiętaj, że ubezpieczyciel nie jest Twoim przyjacielem. To firma, która przede wszystkim patrzy na Twoją sytuację pod kątem ograniczenia swojej odpowiedzialności i wypłacenia Ci jak najmniejszego odszkodowania. Dlatego jeśli potrzebujesz doradztwa lub obecności kogoś, kto zna się na procesie likwidacji szkody, zadzwoń do naszej kancelarii prawnej. Pomożemy Ci już na najwcześniejszym możliwym etapie i będziemy reprezentować Twoje interesy w kontaktach z towarzystwem ubezpieczeniowym.
Jak dokumentować koszty prac i materiałów?
Kiedy przystąpisz do najpilniejszych napraw, koniecznie zachowuj wszystkie rachunki, faktury, paragony, które będą dowodem na wysokość poniesionej szkody. Jeśli ktoś proponuje Ci naprawę za mniejsze pieniądze, ale bez faktury, nie zgadzaj się na to. Jeśli masz fakturę, ubezpieczyciel będzie musiał uwzględnić ją w koszcie odszkodowania i pokryje Ci jej koszt. Przy braku jakiegokolwiek dokumentu, nie będziesz w stanie wykazać, ile kosztowało pokrycie szkody.
Ta zasada dotyczy zarówno wykonania usług naprawy jak i zakupu materiału.
Jeśli w toku naprawy zostały Ci zużyte części, to zatrzymaj je, aby móc je pokazać rzeczoznawcy lub ubezpieczycielowi. Dobrze też jest zrobić dokumentację fotograficzną, zwłaszcza części i materiałów, których chcesz się pozbyć. Rób zdjęcia przed i po naprawie – będzie Ci potem łatwiej udowodnić zakres napraw.
Konsekwencje najczęstszych błędów przy samodzielnych naprawach i zgłoszeniach
Kiedy samodzielnie naprawia się uszkodzenia po wichurze lub zgłasza się szkodę, łatwo o popełnienie błędu. Zwłaszcza, gdy robi się to pierwszy raz. Procedura likwidacji szkody z ubezpieczenia to ustalony proces, który rządzi się swoimi zasadami. Jeśli ich nie znasz, stoisz na straconej pozycji. Jeśli nie masz wsparcia, ubezpieczyciel łatwo wykorzysta Twoją niewiedzę, aby zastosować kruczki i wybiegi, które mogą pozbawić Cię tysięcy złotych z odszkodowania.
Nie ryzykuj. Jeśli jest to Twoja pierwsza szkoda spowodowana przez wichurę, zadzwoń do naszej kancelarii prawnej. Za darmo ocenimy Twoją sytuację faktyczną, zapoznamy się z Twoją polisą ubezpieczeniową oraz ogólnymi warunkami ubezpieczenia i doradzimy Ci, jak postępować w relacji z ubezpieczycielem. Dzięki naszej pomocy unikniesz tych popularnych błędów.
- 1. Brak dokumentacji lub niewłaściwa jej forma Koniecznie rób zdjęcia i zbieraj rachunki. Bez tej dokumentacji ubezpieczyciel bardzo łatwo i - co gorsza - skutecznie może kwestionować zasadność Twoich roszczeń. Przy braku dowodów, może wręcz odrzucić je w całości. Sprawdź w OWU, czego dokładnie wymaga ubezpieczyciel do zgłoszenia szkody. Jeśli są to oryginały faktur, to nawet niewłaściwa forma (np. ksero) złożona ubezpieczycielowi może spowodować negatywne konsekwencje.
- 2. Spóźnione zgłoszenie – skutki finansowe i proceduralne Po wystąpieniu szkody po wichurze koniecznie sprawdź w swojej polisie lub OWU, do kiedy trzeba zgłosić szkodę. Zwykle poszkodowani mają na to 3-7 dni, w zależności od tego, gdzie się ubezpieczyli. Do zgłoszenia szkody należy się dobrze przygotować - przede wszystkim zebrać właściwe dowody. Ale z drugiej strony nie wolno zwlekać. Opóźnienie może skutkować obniżeniem odszkodowania lub odmową jego wypłaty.
- 3. Pominięcie kosztów zabezpieczenia mienia Zdarzają się sytuacje, gdy poszkodowani nie wiedzą nawet, jakie jeszcze koszty mogą zgłosić do ubezpieczyciela, aby uzyskać pełne odszkodowanie. Pamiętaj, że koszty te mogą być określone szeroko. Możesz domagać się także odszkodowania m.in. za materiały zabezpieczające dach, okna, impregnaty, folię czy robociznę osób, które pomagały Ci przy zabezpieczaniu mienia. Te rzeczy są często pomijane, a przecież aby nie dopuścić do powiększenia się szkody, musisz za nie zapłacić. Tymczasem przysługuje Ci za nie zwrot w ramach polisy, pod warunkiem, że koszty te są udokumentowane.
Przykłady z życia: scenariusze odszkodowawcze
1. Wichura zerwała dach, właściciel zamontował folię zabezpieczającą na dachu
Żeby uniknąć dalszych szkód, pan Jan – właściciel domu, którego dach ucierpiał wskutek wichury, zamontował na dachu folię zabezpieczającą. Folia miała chronić przed zbliżającymi się opadami deszczu oraz wiatrem i nie dopuścić do dalszych zniszczeń na strychu domu. Pan Jan udokumentował zakup folii, biorąc ze sklepu budowlanego fakturę. Następnie przedłożył ją ubezpieczycielowi wraz z operatem oraz innymi dowodami dokumentującymi szkodę. Dodatkowo w dokumentach znalazł się rachunek za robociznę od pana Fabiana, który prawidłowo przymocował folię. Ubezpieczyciel wypłacił panu Janowi pełną kwotę odszkodowania, wraz z fakturą za folię i robociznę pana Fabiana, ponieważ poszkodowany prawidłowo przedstawił pełną dokumentację zgodnie z OWU.
2. Podczas wichury drzewo przewróciło się na samochód i go uszkodziło
Pan Wojciech wielokrotnie zwracał uwagę sąsiadce, pani Urszuli, że drzewo, które rozrosło się na jej posesji stanowi zagrożenie w przypadku, gdyby przyszła potężna wichura. Niestety słowa pana Wojciecha okazały się prorocze i podczas porywistego wiatru, stare drzewo runęło na samochód pana Wojtka, który znajdował się na jego posesji. Poszkodowany naprawił auto w warsztacie, od którego wziął fakturę. Dodatkowo w celu usunięcia powalonego drzewa zostały wezwane odpowiednie służby. Dzięki zgromadzonej dokumentacji pan Wojtek może dochodzić roszczenia z OC właściciela nieruchomości, czyli pani Urszuli, na co pozwala mu artykuł 415 kodeksu cywilnego. Lub – jeśli posiada odpowiednią polisę – szkodę tę może naprawić z AC.
Art. 415 kodeksu cywilnego [Odpowiedzialność na zasadzie winy ex delicto]
Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia.
Dlaczego współpraca z kancelarią od początku się opłaca?
Praca kancelarii prawnej takiej jak Solace polega na tym, że działając w imieniu poszkodowanych, załatwiamy z ubezpieczycielami wszelkie formalności. Z naszymi klientami jesteśmy od początku – od wystąpienia zdarzenia. Monitorujemy czynności podejmowane przez likwidatora ubezpieczyciela, zbieramy dowody, analizujemy dokumenty i zajmujemy się formalnościami. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu wiemy, w co grają z poszkodowanymi ubezpieczyciele i potrafimy uchronić naszych klientów przed niekorzystnymi dla nich praktykami.
Działamy za wynagrodzeniem, ale dzięki naszej działalności praktycznie zarabiamy na siebie. Dzięki nam klienci otrzymują często dużo wyższe odszkodowania niż te, na które liczyli. Dlatego warto podjąć z nami współpracę od samego początku.
Błędy zgłoszenia szkody skutkujące odrzuceniem lub zaniżeniem odszkodowania
Wielu poszkodowanych nie wie, jakie wydatki może zgłosić do ubezpieczenia i dostać za nie odszkodowanie. Najczęściej pomijane są koszty zabezpieczenia i koszty robocizny. Zdarza się, że rzeczoznawca ubezpieczyciela pomija pewne wydatki lub ich nie uwzględnia. W rezultacie poszkodowany dostaje niższe odszkodowanie. Staramy się zapobiegać takim praktykom i walczymy o większe pieniądze dla naszych klientów.
Jak kancelaria może zwiększyć szansę na pełny zwrot?
Jako kancelaria prawna współpracująca na stałe z doświadczonymi adwokatami, mamy swoje procedury i sposoby na to, aby zwiększyć szanse naszych klientów na wyższe odszkodowanie.
- Za darmo sprawdzimy zakres Twojej polisy (w szczególności czy obejmuje wichurę)
- Zweryfikujemy kosztorys rzeczoznawcy lub przygotujemy własny
- Pomożemy skompletować pełną dokumentację (rachunki, zdjęcia, protokoły)
- Przygotujemy profesjonalne odwołanie od decyzji ubezpieczyciela i – gdy to konieczne – podejmiemy kroki sądowe, reprezentując klienta w całym procesie
Podsumowanie
Odpowiadając na pytanie czy można samodzielnie naprawić szkodę po wichurze, należy powiedzieć: tak, można. Ale obowiązują przy tym pewne zasady, o których trzeba pamiętać:
- ważna jest pełna, dokładna i wyczerpująca dokumentacja wszystkich kosztów;
- trzeba pamiętać o szybkim zgłoszeniu szkody do ubezpieczyciela (najczęściej w 3–7 dni);
- każdy rachunek i zdjęcie się liczy;
- ubezpieczyciel nie podpowie Ci, co warto zgłosić — dlatego samemu trzeba zadbać o pełen zakres roszczeń;
- współpraca z kancelarią prawną od samego początku pomaga uniknąć błędów formalnych, zabezpieczyć wszystkie roszczenia i przygotować profesjonalne odwołanie bądź dochodzenie sądowe.
Dzięki temu klient zyskuje pewność na uzyskanie pełnej rekompensaty. Zamiast zaniżonej decyzji, otrzymuje kwotę, na którą naprawdę zasługuje.
Chcesz, abyśmy zaopiekowali się Twoją sprawą? Zadzwoń do nas!
